Kaip (ne)tapti blogiausiu mokytoju su „iPad“

Išmaniosioms technologijoms sparčiai žengiant į mokyklas, mokytojams kyla naujų iššūkių, kuriuos įveikti ne taip jau ir sudėtinga: reikia tik žinių bei noro! Tačiau suklysti irgi nėra sunku: jeigu į savo klases įsileisime tik technologijas, bet ne naują požiūrį į mokymą(si), nesėkmė beveik garantuota. Tad linksmai ir rimtai apie tai, kaip tapti ar netapti blogiausiu mokytoju:

Svarbiausia – kontroliuoti, ką daro mokiniai.
Labai dažnai ypač informacinių technologijų mokytojai klausia, kaip kontroliuoti, ką mokiniai veikia su iPad. Ar yra galimybė stebėti visų jų veiklą kompiuterio ekrane? Neva tik padavus planšetes mokiniams, jie iškart ieškos jose žaidimų, netinkamo turinio ar krės pokštus. Galimybių kontroliuoti yra įvairių, bet kontrolė jokiu būdu neturi būti svarbiausias pamokos akcentas. Jei mokytojas nesusitvarko su klase, tai mokiniai elgsis netinkamai su bet kuria mokymo priemone: skraidins popierinius lėktuvėlius iš sąsiuvinio lapų ar šaudys trintuko gabaliukais. Mokytojo autoritetas, tinkamai parinktos įdomios užduotys ir gerai suplanuota veikla padės suvaldyti net pačius sunkiausius mokinius, o kontrolės reikės tik minimalios: stebėti mokinių veiklą bei prireikus padėti ar patarti.

Ieškau tik lietuviško turinio.
Patriotiškumas ir nacionalinių vertybių puoselėjimas yra svarbu, bet technologijų srityje be užsienio kalbos neišsiversime. Darbo rinkoje jau seniai anglų kalba nebėra privalumas – ji tapo būtinybe, o norint sėkmingai konkuruoti reikia net ir antros užsienio kalbos. Mokykla – ne išimtis! Užsienio kalbos baimė užkerta kelią naujovėms ir dalinimuisi patirtimi su kolegomis iš kitų šalių. Lietuviško turinio dar nėra daug, o programėlių užsienio kalba šimtai ir net tūkstančiai. Dalis jų yra universalios, pavyzdžiui, skaičių kalba suprantama visame pasaulyje. Dalį jų – cheminius eksperimentus ir pan. – mokytojai gali komentuoti lietuviškai. Dar yra programėlių, kurias galima sėkmingai verstis į lietuvių kalbą patiems, o norint naudotis kūrybai skirtomis programėlėmis, tereikia žinoti tik keletą terminų.

Neketinu pirkti programėlių!
Nors nemokamo turinio planšetėms iPad yra be galo daug, nereikėtų apsiriboti vien tik juo. Juk šiais laikais perkame beveik viską, tad kodėl kažkas už dyką turėtų kurti mokymo priemones? Dažnai mokamos programėlės nekainuoja daugiau nei puodelis geros kavos, bet jų vertė žymiai didesnė nei nemokamų, jos turi daugiau galimybių, o kūrėjai labiau stengiasi dėl jų kokybės bei patogumo naudotojui.

Naudoju tik dalykui skirtas programėles.
Žinoma, mes visi pirmiausia ieškome savo dalykui skirtų programėlių, bet jokiu būdu nereikėtų atsisakyti kitų. Pirma, yra daug programėlių skirtų mokymo(si) turiniui kurti: pristatymams, minčių žemėlapiams, animacinėms istorijoms, iliustracijoms, mokymosi kortelėms ir pan. Antra, nepamirškime integracijos: juk galime sėkmingai derinti įvairius dalykus, ypač susijusius su gamtos mokslais. Ir trečia, virtualios mokymo aplinkos ar vertinimo įrankiai universaliai tinka visiems dalykams.

Naudoju iPad kaip skatinimo priemonę.
„Jei mokiniai elgiasi tinkamai, leidžiu jiems naudotis iPad.“ „Pirmiausia skiriu įprastas užduotis, ir tik jas atlikus leidžiu naudotis iPad.“ Nors retkarčiais tokia praktika galbūt ir gali duoti naudos, tačiau taikoma nuolat, ji akivaizdžiai taps manipuliavimu, kuriuo netrukus pasinaudos mokiniai ir ims manipuliuoti jumis.

Jei mokiniai atliko užduotį, leidžiu jiems pažaisti su iPad.
Kuo toliau, tuo blogiau, ar ne?! Nebent jeigu tai būtų mokomasis žaidimas, o jeigu tai pikti paukščiai (ang., „Angry Birds“), tai garantuotai greit sulauksite piktų tėvelių skambučio.

Kol mokiniai dirba su iPad, galiu pasitikrinti el. paštą ar „Facebook“.
Žinoma, puiku, kad mokiniai pamokoje dirba savarankiškai, o jums užtenka laiko el. dienynui užpildyti ar kitai būtinai mokytojo veiklai, tačiau jokia pašalinė veikla nėra pateisinama…

Viską žinau apie iPad!
Planšete iPad naudotis tikrai paprasta, bet būkite tikri – visų galimybių nežino nė vienas… Mokytojai yra be galo išradingi bei kūrybingi ir vis atranda naujų būdų ar galimybių, tad mokykitės vieni iš kitų, dalinkitės patirtimi, domėkitės naujovėmis. Be to, kiekvienas sistemos atnaujinimas atneša pokyčių ir naujų galimybių, tad jas išbandyti irgi verta.

Tik iPad!
Nors planšetėms iPad yra sukurta daugiausia edukacinio turinio, nereikėtų ignoruoti ir kitų mobiliųjų įrenginių. Jeigu mokiniai turi galimybę mokymuisi reikalingą programėlę parsisiųsti į savo išmanųjį telefoną ar kitos operacinės sistemos planšetę, leiskime jiems tai daryti ir net mokykime juos! Juk kas, jei ne mes, mokytojai, kartu su mokiniais kursime naujas mokymosi tradicijas.

Turiu iPad ir aš „kietas“!
Deja, vien tik planšetės turėjimas nepadarys jūsų geresniu mokytoju… Galbūt iš pirmo žvilgsnio mokiniams ir atrodysite „kietu“, bet jei tuo piktnaudžiausite, toks jūsų įvaizdis labai greitai taps pašaipų objektu.

Taigi tapti ar netapti blogiausiu mokytoju – štai klausimas! Rinktis jums, mielieji!

P.S. Įkvėpimo šiam straipsniui sėmiausi iš kolegos. Thanks, Steve!