Kuo paįvairinti nuotolinį ugdymą?

2020-10-25

Apie svarbiausius dalykus organizuojant ugdymo procesą nuotoliniu būdu jau rašiau. Visi jau išmokome vesti bei įrašinėti vaizdo pamokas (naudojantis „Zoom“, „Teams“, „Hangouts“, „BBB“, „Skype“, „Discord“ ar pan.), o mokyklos turi pasirinkusios bendras virtualiojo mokymosi aplinkas („Moodle“, „Google Classroom“ ar „Microsoft 365“). Dabar jau ieškome įrankių, kurie padėtų praturtinti šias aplinkas ir paįvairinti nuotolinio ugdymo(si) procesą, tad dalinuosi savo patarimais.

Audiovizualiniai ištekliai

EdPuzzle. Jei savo pamokose naudojatės audiovizualiniais ištekliais iš svetainių „YouTube“, „TED Talks“, „National Geographic“, „Khan Academy“ ir kt., rekomenduojame išbandyti „EdPuzzle“. Šis įrankis leidžia minėtų svetainių video įrašus papildyti klausimais (atviro tipo bei pasirenkamo atsakymo) ir pastabomis ar komentarais (teksto ar įrašyto balso). Didžiausias šio įrankio privalumas yra tas, kad mokytojas realiu laiku gali stebėti, kaip mokiniai atlieka užduotį, komentuoti bei vertinti jų atsakymus ir suteikti reikalingą pagalbą. Be to, įrankis lengvai integruojamas su aplinkomis „Moodle“ ir „Google Clasroom“, o „Microsoft“ aplinkoje užduotį galima pateikti atskira nuoroda (kad galėtumėte stebėti mokinių veiklą, jiems reikės susikurti atskiras paskyras ir prisijungti prie jūsų klasės).

Watch2gether. Vaizdo įrašus iš „YouTube“, „Vimeo“ ir „Dailymotion“ galite žiūrėti kartu su mokiniais – tą leidžia daryti įrankis „Watch2gether“.  Jums tereikia sukurti kambarį, parinkti peržiūrai vaizdo įrašą ir nusiųsti mokiniams kambario nuorodą. Prisijungę mokiniai transliacijos metu galės dalintis komentarais (pokalbio lange ar balsu) ar savo kameros vaizdu.  Panašias funkcijas turi ir įrankis „Synpatop“, tačiau dalis jų šiame įrankyje yra mokama.

Viktorinos

Dalyvavimas viktorinose – viena smagiausių veiklų mokiniams. Tai nėra paprastas mokinių žinių tikrinimas ar testavimas. Viktorinose mokiniai mato savo rezultatą ir gali palyginti jį su kitų dalyvių rezultatu (bet nemato kitų dalyvių individualių rezultatų, kad nekiltų patyčių ar pan.) arba net varžosi tarpusavyje grupėse. Pats populiariausias įrankis viktorinoms – „Kahoot“, jis visiems puikiai žinomas, tad jo pristatinėti plačiau nereikia, tik atkreipsiu dėmesį, kad organizuojant „Kahoot“ viktorinas namuose dirbantiems mokiniams reikia rinktis funkciją „Assign“, ne „Play“.

Quizizz. Tai labai smagus ir nemokamas viktorinų organizavimo įrankis. Jo privalumai: klausimų įvairovė (ne tik pasirenkamo atsakymo, bet dabar jau ir uždaro tipo klausimai bei kt.) ir daugybė kitų mokytojų jau sukurtų viktorinų, kuriomis galite pasinaudoti ir jūs. Mokiniams priskiriamas smagus paveikslėlis ir atsakinėdami į klausimus mokiniai gali matyti, kaip jiems sekasi lyginant su kitais klasės mokiniais. Daugiau apie jį galite paskaityti čia, nors per tą laiką įrankis ženkliai patobulėjo.

Jeopardy. Tai pasaulyje gerai žinomas žaidimas – viktorina, kilęs iš JAV. Žaidimo dalyviai rungiasi tarpusavyje atsakinėdami į klausimus arba pateiktas užuominas. Klausimai suskirstyti temomis ir pagal sudėtingumo lygį: kuo klausimas sudėtingesnis, tuo daugiau taškų jis vertas. Šį žaidimą smagiausia žaisti grupėse ir mes sėkmingai žaidžiame jį dirbdami nuotoliniu būdu. Daugiau apie jį skaitykite čia.

Žinių tikrinimas

Visos virtualiosios mokymosi aplinkos turi savo žinių tikrinimo įrankius, bet juos irgi galima paįvairinti derinant su kitais įrankiais ar svetainėmis. Rekomenduojame išbandyti šiuos:

Quizalize. Didžiausi šio įrankio privalumai – klausimų įvairovė ir diferencijavimas. Apie jį jau esame rašę ir anksčiau, tačiau dar kartą norime atkreipti dėmesį, kad jį galite papildyti net ir mp3 garso įrašais, kuriuos mokiniai turės išklausyti, kad galėtų atsakyti į klausimą. Tiesa, klausimų kūrimas yra šiek tiek sudėtingas, reikia žinoti specialius kodus, kuriuos rasite atskiruose puslapiuose: pagrindinių klausimų tipų ir sudėtingesnių.

Socrative. Vienas paprasčiausių įrankių žinių tikrinimui ir tai yra didžiausias jo privalumas. Nuotoliniame ugdyme šis įrankis turi dar vieną privalumą: mokytojas gali paslėpti mokinių vardus, o rezultatus rodyti visai klasei, nerizikuodamas atskleisti mokinių tapatybės, ir kartu aptarti sudėtingesnius klausimus bei bendrus klasės rezultatus. Daugiau apie šį įrankį skaitykite čia.

Interaktyvios užduotys

Yra daugybė įrankių skirtų interaktyvioms užduotims kurti ir visos aplinkos turi savo galimybes, tačiau mes norėtume rekomenduoti dar du, kurie suderinami su jau minėtomis virtualiojo mokymosi aplinkomis.

LearningApps. Tai pats paprasčiausias interaktyvių užduočių kūrimo įrankis, išverstas ir į lietuvių kalbą, tad smagias užduotis gali kurti net jūsų mokiniai. Sukurtą užduotį galima įterpti į bet kurią svetainę, tačiau galima ir parsisiųsti SCORM paketu.

H5P. Šis įrankis savo idėja panašus į „LearningApps“, tačiau daug pažangesnis, deja, ir daug sudėtingesnis. Apie jį truputį jau esu rašiusi, tačiau tai tik labai maža dalis jo galimybių. Puikia mokymosi medžiaga lietuvių kalbos mokymuisi, kurta su šiuo įrankiu, dalinasi mokytoja Elvina – dėkoju jai! Apsilankykite svetainėje H5P, susipažinkite su visomis galimybėmis ir bandykite patys kurti!

Bendradarbiavimui

Turbūt populiariausia ir geriausiai visiems žinoma bendradarbiavimo erdvė yra „Padlet“. Anksčiau joje buvo galima susikurti 50 nemokamų erdvių, dabar, deja, tik tris. Apie ją jau esu rašiusi anksčiau, o šį kartą noriu pasiūlyti kitas dvi.

Bookcreator. Tai puiki internetinė erdvė ir programėlė el. knygų kūrimui. Internetinėje svetainėje bookcreator.com mokytojas susikūręs sau paskyrą gali pakviesti savo mokinius prisijungti prie kuriamos knygos ir paskirti jiems puslapius, kad visi kartu galėtų kurti vieną bendrą knygą. Mokiniai prisijungia su QR kodu ar internetine nuoroda. Nemokamai savo paskyroje mokytojas gali turėti vieną biblioteką su 40 knygų joje, tačiau už papildomos bibliotekas ar knygas reikia mokėti. Mokiniams naudojimasis svetaine nemokamas.

Flipgrid. Tai smagi bendradarbiavimo erdvė, kurioje mokytojas paskelbia diskusijų temą, o mokiniai diskutuoja tarpusavyje kurdami savo vaizdo įrašus, publikuodami juos specialioje erdvėje ir komentuodami vienas kitų darbus. Mokiniai prie erdvės jungiasi su QR ar raidžių kodu, tad paskyrų kūrimas tikrai nėra sudėtingas ir mokiniams nereikia atskirų el. paštų. Be to, svetainėje gausu kitų mokytojų idėjų, kuriomis galite pasinaudoti ir jūs. Daugiau apie šį įrankį skaitykite čia.

Kiti įrankiai ir ištekliai

Be abejo, tai tik maža dalis visų šaunių įrankių bei išteklių. Kiekvienas mokytojas renkasi juos pagal savo dalyką, mokinių poreikius, aktualijas ir pan. Jei visi pasidalintume savo ištekliais bei įrankiais, sąrašui tikrai neužtektų šio puslapio. Tad pabaigai labai trumpai dar keli smagūs įrankiai bei ištekliai:

  • Genially – įvairios interaktyvios medžiagos kūrimui ir ypač „pabėgimo kambariams“ (pavyzdys)
  • TravelMap – virtualių kelionių planavimui (pavyzdys čia)
  • Tour Creator – virtualių turų kūrimui, kuriuos vėliau galima peržiūrėti su programėle „Expeditions
  • Seterra – interaktyvūs žaidimai įvairiomis kalbomis ir ne tik geografijos mokymuisi
  • Wordwall  – įvairių mokymosi išteklių kūrimui
  • Flippity – įvairių mokymosi išteklių kūrimui
  • Parlay – klasės diskusijoms
  • Tricider – idėjų mainams ir jų vertinimui
  • AnswerGarden – „pasodink idėją, augink klausimus“

Daugiau kitų mokytojų idėjų ir pasiūlymų rasite bendruomenėje iMokytojai.

3+