SAMR modelis – kad technologijų diegimas mokyklose būtų veiksmingesnis

2014-05-02

Dažnai, diskutuojant apie technologijų naudą švietimui, tenka girdėti argumentus, kad technologijas mokyklose taikome jau seniai, o akivaizdžių teigiamų rezultatų nematyti. Taip yra todėl, kad dažniausiai mokyklose technologijos atlieka tik demonstravimo funkciją, jos pakeitė anksčiau naudotas mokymo priemones, bet nepakeitė pačio ugdymo proceso.

Lietuvoje viešėjęs „Apple“ technologijų diegimo švietime ekspertas Neil Emery pabrėžė, kad svarbiausias dalykas diegiant mobiliąsias technologijas švietime yra vizija – žinojimas, kam to reikia ir kaip technologijos pakeis ugdymo procesą į gerąją pusę. „Jeigu jums svarbu tik įsigyti planšetes, kurios pakeis vadovėlius, o jūs ir toliau dirbsite vadovaudamiesi senais principais, prašau, likite su vadovėliais!“ – teigė ekspertas. Jis atkreipė dėmesį į SAMR modelį, kurį 2006 metais pristatė Ruben Puentedura, kaip technologijos gali pakeisti švietimą:

  • S – tai „substitution“, įprastų mokymo priemonių pakeitimas kompiuterinėmis technologijomis, pvz., informacija anksčiau buvo pateikiama vadovėlyje, dabar ji pateikiama kompiuterio ekrane, o mokinys ją tik skaito.
  • A – tai „augmentation“, papildymas. Kompiuteryje pateikiama informacija papildoma naujomis galimybėmis, pvz., skaitant el. knygą ir spustelėjus nežinomą žodį ar terminą galima iškart sužinoti jo reikšmę.
  • M – tai modifikacija, kai technologijos naudojamos efektyviau ir leidžia įprastas užduotis atlikti kitaip, labiau įtraukiant mokinius į mokymosi procesą. Pvz.: mokiniai kartu skaito tam tikrą straipsnį, virtualiai užduoda klausimus autoriui, gauna atsakymus,  komentuoja, dalinasi komentarais ar idėjomis; mokinys, naudodamasis balso įrašymo funkcija planšetėje, įrašo savo pasakojimą, jo pasiklauso bei įsivertina save ir pan.
  • R – tai „redefinition“, kai mokiniai naudodamiesi technologijomis gali atlikti tokias užduotis, kurios anksčiau nebuvo įmanomos. Pavyzdžiui, mokinys kuria savo el. knygą su integruotais įvairiais elementais: įrašytu balsu, vaizdo įrašu, interaktyviais klausimais bei atsakymais, ir ja dalinasi su kitais.

Neil Emery teigė, kad diegiant technologijas mokyklose žemiausia siekiamybė turėtų būti modifikacija, nuosekliai pereinant prie aukščiausio lygio.

Allan Carrington diagrama, vaizdžiai demonstruojanti SAMR modelį kartu su Blumo taksonomija, programėlėmis, mokymosi veikla ir pan.