2017-06-01
Gegužės 25-26 dienomis iKlasės draugai ir vėl lankėsi Tartu Erakool mokykloje. Tai yra privati mokykla, kurioje kiekvienas mokinys bei mokytojas turi savo planšetę „iPad“, kaip asmeninį mokymo(si) įrenginį, ir ja sėkmingai naudojasi ugdymo procese. Vis dėlto, ši mokykla stebina ne tik technologijų taikymu, bet ir drąsiais sprendimais, kurie išskiria šią mokyklą iš kitų Estijos ugdymo įstaigų ir padeda siekti itin aukštų rezultatų.
Tartu Erakool buvo pirmoji mokykla Estijoje, pasirinkusi kompanijos „Apple“ produktus švietimui, o dabar jos pavyzdžiu seka šimtai kitų mokyklų šalyje. Vienas mokyklos įkūrėjų pasakojo, kad pasirinkti nebuvo taip lengva: jiems trūko žinių ir patirties, dėl to kilo abejonių, bet dabar jie gali drąsiai teigti, kad tai buvo geriausias sprendimas. Visus įrenginius mokiniams ir mokytojams (planšetes „iPad“, kompiuterius „Mac“ ir kt.) mokykla perka pati išperkamosios nuomos būdu. Mėnesis mokymosi mokykloje mokestis – 145 eurų, iš kurių 20 eurų kas mėnesį skiriama išmaniųjų įrenginių nuomai. Įrenginių draudimu bei garantija rūpinasi juos parduodanti įmonė. Mokyklos mokytojai pabrėžė, kad labiausiai juos džiugina kompanijos „Apple“ produktų techninis patvarumas: net patys seniausi jų įrenginiai, kuriems jau daugiau nei septyneri metai, veikia kuo puikiausiai. Antra, žavi mokinių veikla, naudojantis planšetėmis „iPad“: kūrybiniai darbai, mokinių motyvacijos augimas bei jų įsitraukimas į ugdymo proceso organizavimą siūlant naujas veiklas ir kt. Be to, mokytojai vertina edukacinius įrenginių sprendimus: galimybę transliuoti planšečių ekrano vaizdą per projektorių, saugumo nustatymus ir kt. Kitoms mokykloms šios mokyklos mokytojai patartų pirmiausia pasirūpinti patikimu bevielio interneto ryšiu mokykloje ir investuoti į mokytojų švietimą. Jei ne nuolatiniai mokymai mokytojams, technologijų diegimas mokykloje tikrai nebūtų toks sėkmingas – pabrėžė jie.
Antras dalykas, kuris stebina šioje mokykloje – tai ypatinga aplinka. Klasėse visiškai nėra interaktyvių lentų, vietoje jų – televizoriai, kurie yra ir pigesni, ir geresnės raiškos, o visas interaktyvių lentų galimybes turi planšetės. Televizorių gausu ir mokyklos koridoriuose: juose per specialią programėlę „Trilby TV“ transliuojama mokinių veikla, darbai, įspūdžiai, kuriais jie dalinasi apie ugdymo procesą socialiniuose tinkluose ir kt. Visos durys į klases stiklinės, kad galima būtų stebėti veiklą pamokoje, o ugdymo procesas būtų atviresnis. Mūsų mokytojai susižavėjo mokinių sėdėjimo vietomis: spalvotomis kėdėmis ant ratukų su dėklais kuprinei ir atlenkiamu staliuku bei kamuoliais. Vis dėlto, labiausiai visus pribloškė mokytojų kambarys, kurio interjeras, pasak mūsų mokytojų „labiau priminė kavinę, bet ne akademinę erdvę“. Po mokyklą mus vedžiojo mokiniai, pasakoja apie ją anglų bei rusų kalbomis ir mėgavosi procesu: akivaizdu, kad mokiniai myli savo mokyklą ir didžiuojasi ja.
Drąsius sprendimus mokykla priima ne tik dėl technologijų ar aplinkos, bet ir ugdymo proceso organizavimo. Kitais metais jie pirmieji šalyje bandys pradėti mokslo metus rugpjūčio 23 dieną, kad galėtų anksčiau baigti veiklą gegužės pabaigoje, nes pastebėjo, kad mokiniams birželį jau sunku susikaupti. Mokytojams jie suteikia vis daugiau laisvių, kad jie galėtų planuoti savo ugdymo procesą atsižvelgdami į klasės mokinių poreikius ir savo mokymo stilių. Deja, mokytojų skatinimo sistema privertė ne vieną mūsų beviltiškai atsidusti: mokykla siekia kad kitais metais vidutinis mokytojų atlyginimas būtų 1700 eurų į rankas.
Vizitą mokykloje užbaigė charizmatiško eksperto iš Jungtinės Karalystės Neil Emery pristatymas apie planšečių „iPad“ galimybes organizuojant kūrybinę veiklą pamokoje. Ekspertas pademonstravo, kaip per 45 minutes sukurti kelis el. knygos puslapius naudojantis įvairiomis programėlėmis: „Book Creator“, „Star Walk“, „Skitch“, „Touch Cast“ ir kt. Savo demonstracijos pabaigoje ekspertas pasidalino mintimi, kuri privertė visus susimąstyti: „Mokyklos yra dviejų tipų: tos, kurios ruošia mokinius ateičiai, ir tos, kurios leidžia suaugusiems ramiai gyventi praeityje”.
Po vizito mokykloje, apsilankėme mokslo ir technologijų centre „AHHAA“, kuris sužavėjo daugelį įvairiais moksliniais sprendimais bei inovacijomis ir pažintine veikla, ypač ekspozicija apie žmogaus kūną. Be to, dieną prieš tai visi kelionės dalyviai turėjo galimybę susipažinti su Tartu miestu, klausydami gidės iš Lietuvos, Sigitos, pasakojimų, ne vieną privertusių šypsotis ir atrasti įdomių dalykų šiame studentų mieste.
„Kelionė buvo atgaiva sielai mokslo metų pabaigoje“ – įspūdžiais dalinosi mūsų mokytojai. „Daug naujų idėjų, minčių bei pamąstymų suteikė šis apsilankymas kaimyninėje šalyje. Ir labai gera, kada nuvykus už kelių šimtų kilometrų randi kažką panašaus, jau įgyvendinto, pritaikyto, išbandyto.“ Džiaugiamės gerais įspūdžiais ir dėkojame visiems bendrakeleiviams: smalsiems Lietuvos mokytojams, kurie trokšta mokytis ir semtis naujos patirties!